Ja sitten saapui maanantai jolloin pääsimme ensimmäistä kertaa kiinni balettiin. Osa-alue tanssissa, joka minua kiinnostaa eri paljon poeettisen liikekielensä kautta. Tunti aloitettiin perinteisesti venyttelyllä, sitä seuranneella barrella, ja viimeiseksi lattiatyöskentelyllä. Balettia opettaa täällä Marko, ja hän on myös baletti-, nyky-ja jazztanssiopettajana. Maanantai myös täyttyi baletin dialektiikalla, nyky-ja jazztanssitunneilla.
Tiistain saapuessa (toivottavasti ei ryhmämme intohimoinen ote tanssiin aiheuttanut tätä) oli Marko sairastunut ja jouduimme "opettamaan" toisiamme jo opituissa koreografioissa. Vaikeissa kohdissa on hyvä muistaa taiteellinen vapaus ja ottaa tanssi vähän itsensä näköiseksi. Siitä tietenkin voi olla vaarana koreografinen sekamelska ja koreografin romahdus. Joten on ehkä hyvä pysyä vain hiuksenhienoissa muutoksissa, ehkä jopa silmin havaitsemattomissa. Kakofoniaa ei kuitenkaan esiintynyt tiistain omilla tunneillamme, vaan pystyimme hyvin opettamaan ja pysymään opittujen liikkeiden sisällä.
Keskiviikkona saapui opettamaan Sari, joka opettaa meille soolotyötä, joka itse asiassa tulee olemaan meidän isoin projekti syksyllä. Joulukuussa jokainen meistä esittää itse valmistamansa soolon ja tämän kirjoittaminen saa jo aikaan jännitystä kirjoittajassa. Ei siksi, että se tulisi olemaan katastrofi, vaan siksi että WOW mitä esityksiä silloin tulee olemaan. Jokainen ryhmämme esiintyjä tulee kyllä irroittamaan katsojassa sellaisen tanssin euforisen tunteen että tuolit pois alta.
Sarin kanssa olimmekin keskiviikon ja torstain, ja teimme kompositio-, improvisaatio-, nykytanssi-, jazztanssiharjoitteita. Ja torstai iltapäivällä haimme vähän tuntumaa soolojen teosta, koska valmistimme yhden tunnin aikana ulkoilmaan paikkasidonnaisen sooloteoksen. Sarin tunneilla teimme paljon nopeita ja ketteriä (ainakin jossain vaiheessa tätä vuotta näin tapahtuvia) lattiatekniikoita. Hyvä on muistaa, että keho reitittää itsellensä oman reitin ja mustelmilta ei voi välttyä sitä etsiessä. Lattiatyöskentelystä pidän itse kovin paljon, koska se on olennaista nykytanssissa, ja lattia on aina kaikessa tanssijan paras ystävä,
omin sanoin
"ole tukevasti ilmassa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti